بازاریابی شبکه‌های اجتماعی امروزه به یک ضرورت در استراتژی‌های بازاریابی برای شرکت‌ها تبدیل شده و هیچ شرکتی نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد. بنابراین شناسایی اصول مدیریت شبکه های اجتماعی نیز امری بلامنازع است.

اکثر ما یک صفحه شخصی در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام یا توئیتر داریم و این حضور به حدی پر رنگ و مهم شده که اگر صفحه‌ای نداشته باشید گویی کلاً وجود ندارید. این موضوع برای شرکت‌ها نیز صادق است و  یک بحث گذرا و موقتی نیست بلکه با گذشت زمان اهمیت بازاریابی شبکه های اجتماعی و طراحی سایت بیشتر و بیشتر می‌شود.

تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۸ نشان داد که، از نظر ۸۰ درصد کارشناسان بازاریابی، شبکه‌های اجتماعی به بهبود عملکرد آنان کمک می‌کنند، ۷۸ درصد از آنان شاهد رشد ترافیک و افزایش رتبه سایت خود بوده و ۵۳ درصد از آنان معتقدند که با انجام فعالیت‌های بازاریابی شبکه های اجتماعی فروش خود را افزایش داده‌اند.

اصول مدیریت شبکه های اجتماعی

25 اصل بازاریابی شبکه های اجتماعی

25 مورد از مهم‌ترین اصول بازاریابی شبکه های اجتماعی موارد زیر هستند:

  1. در استراتژی بازاریابی خود، استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی را ببینید
  2. حضور خود در شبکه‌های اجتماعی را ارزیابی کنید
  3. یک برنامه استراتژیک و اجرایی برای هریک از شبکه‌های اجتماعی تعریف کنید
  4. در شبکه‌های اجتماعی که مخاطبینتان در آن فعال هستند، حضور داشته باشید
  5. حساب کاربری و پست‌های خود در شبکه‌های اجتماعی را بهبود دهید
  6. در شبکه‌های اجتماعی که انتخاب می‌کنید، حضور پررنگ داشته باشید و به صورت مداوم پست بگذارید
  7. پست‌های خود را بر مبنای شخصیت خریداران خود تعریف کنید
  8. فقط با کیفیت‌ترین محتواها را پست کرده و به اشتراک به گذارید
  9. پاسخگوی مخاطبانتان بوده و با آنان در تعامل باشید
  10. از جلوه‌های بصری جذاب استفاده کنید
  11. شبکه‌های اجتماعی خود را مورد ارزیابی قرار دهید
  12. با استفاده از ابزارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی، کارایی خود را بهبود دهید
  13. از استراتژی فالو کردن استفاده کنید
  14. با اینفلوئنسرها در ارتباط باشید
  15. از برگزاری مسابقات در شبکه‌های اجتماعی غافل نشوید
  16. قدرت نفوذ خود را با انتشار محتوای معتبر افزایش دهید
  17. تحلیل شبکه‌های اجتماعی را یاد بگیرید و موفقیت خود را ارزیابی کنید
  18. معیارهای مرتبط با نرخ بازگشت سرمایه خود را به دقت انتخاب کنید
  19. از تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی غافل نشوید
  20. در حوزه فعالیت خود در گروه‌ها و انجمن‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشید
  21. برای مخاطبین خود در شبکه‌های اجتماعی انگیزه ایجاد کنید
  22. از هشتگ استفاده کنید
  23. به بررسی رقبا و بهترین نمونه‌های کاری آنان بپردازید
  24. حضور در لینکدین را فراموش نکنید
  25. دائماً صفحات اجتماعی و دانش خود را به روز نگه دارید
اینم میتونه جذاب باشه ...  قالب اختصاصی یا آماده؟

استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای رشد یک کسب‌وکار، کار ساده‌ای نیست اما روز به روز شرکت‌های بیشتری در این زمینه فعال می‌شوند که برخی از آنان توانسته‌اند در این زمینه بدرخشند. اگر به دنبال برنامه‌ریزی برای بازاریابی و مدیریت تبلیغات در شبکه های اجتماعی برند خود هستید، ادامه این مطلب را مطالعه کنید، چراکه به توضیح نکات مهمی که به شما در هرچه بهتر مدیریت کردن برنامه‌هایتان، کمک می‌کند پرداخته‌ایم.

در استراتژی بازاریابی خود، استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی را ببینید

به نظر می‌رسد که با وجود اهمیت فراوان، داشتن یک استراتژی کسب و کار، یک استراتژی بازاریابی و فراتر از آن استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی، همچنان نگرشی بسیار عجیب در فضای کسب ‌و کار است. معمولاً وقتی از یک مدیر پرسیده می‌شود که “آیا استراتژی بازاریابی دارید؟” در پاسخ می‌شنویم که “بله، البته هنوز در ذهنم هست و جنبه عملی پیدا نکرده است.” البته بررسی اهمیت استراتژی بازاریابی مکتوب موضوع این مقاله نیست، اما لازم به ذکر است که نقطه آغاز یک کسب‌وکار، داشتن یک استراتژی منسجم بازاریابی است که در آن استراتژی‌ شبکه های اجتماعی به همراه اهداف SMART دیده شده باشد.

برای تعریف استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی با توجه به نیاز‌های کسب‌وکار می‌توان از داده‌های آماری شبکه‌های مجازی استفاده کرد. شبکه‌ها و کانال‌هایی را انتخاب کنید که بیشترین تعداد مخاطبانتان در آن‌ها حضور دارند و بیشترین نرخ بازگشت سرمایه را به همراه دارند. بر روی ۳ یا ۴ شبکه متمرکز شوید و به دنبال فعالیت در تمام کانال‌ها و شبکه‌ها نباشید.

مقاله مفهوم سئو به زبان ساده می تواند شما را در مدیریت شبکه های اجتماعی و بازاریابی دیجیتال مارکتینگ بیشتر کمک کند.

حضور خود در شبکه‌های اجتماعی را ارزیابی کنید

پیش از به‌روزرسانی سالانه استراتژی خود، شما نیازمند آن هستید که حضور خود در شبکه‌های اجتماعی در یک سال گذشته را بررسی نمایید.  برای این کار عملکرد صنعت و رقبای خود را نیز مورد بررسی قرار دهید و ببینید که المان‌های تبلیغاتی مد نظر آنان چیست. یکی از مهم‌ترین اصول بازاریابی شبکه های اجتماعی و تعریف یک استراتژی موفق، نظارت بر فعالیت خود و رقبا است.

اینم میتونه جذاب باشه ...  اصطلاحات مهم در سئو

یک برنامه استراتژیک و اجرایی برای هریک از شبکه‌های اجتماعی تعریف کنید

شاید از نظر شما تاکید مکرر بر اهمیت استراتژی و برنامه‌ریزی بی‌فایده باشد اما واقعیت آن است که هر کسب‌وکاری باید بداند که چه اهدافی دارد و محدودیت‌های منابع پیش رویش چیست، تا بتواند بهترین تصمیم را اتخاذ کند.

اینکه خود را بدون هیچ هدف مشخصی در بازی شبکه‌های اجتماعی غرق کنید تا صرفاً مشغول باشید، کار صحیحی نیست. در واقع شما باید بتوانید به این سؤالات پاسخ بدهید: چرا کسب‌وکار شما از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کند ( این دلیل که “چون همه استفاده می‌کنند”، پاسخ مناسبی نیست)، چرا کسب‌وکار شما از یک شبکه خاص مثل فیسبوک یا پینترست استفاده می‌کند؟ می‌خواهید چه نوع محتوایی را منتشر کنید؟

در واقع استراتژی می‌تواند به تمامی این سؤالات پاسخ دهد. داشتن استراتژی و برنامه اجرایی زمان‌بندی شده می‌تواند تا حد زیادی وظایف شما را ساده کرده و شانس شما را برای دستیابی سریع‌تر و ارزان‌تر به اهدف، افزایش دهد.

در شبکه‌های اجتماعی که مخاطبینتان در آن فعال هستند، حضور داشته باشید

ejtemaei

امروزه حضور در شبکه‌های اجتماعی معروف اهمیت چندانی ندارد، بلکه باید سعی کنید شبکه‌هایی را که مخاطبین‌تان در آن فعال هستند شناسایی کرده و تمرکز خود را به آن‌ها معطوف کنید. یکی از اصول بازاریابی شبکه های اجتماعی توجه به جامعه مخاطبین در هر کانال است. حتی اگر مخاطبینتان به شبکه جدیدی گرایش پیدا کردند که شناخت زیادی از آن نداشتید، شما هم باید در آن حاضر شده و فعالیت داشته باشید.

حساب کاربری و پست‌های خود در شبکه‌های اجتماعی را بهبود دهید

اصول بازاریابی شبکه های اجتماعی اشتراک زیادی با اصول بازاریابی در کانال‌های دیگر دارند، برای مثال شما باید از اصول سئو نیز تبعیت کنید، اما چگونه؟

برای پست‌های خود در شبکه‌های مجازی از کلمات کلیدی رایج استفاده کنید، کلمات مرتبطی که مخاطبین شما برای جستجو استفاده می‌کنند. این تاکتیک محتوای شما را قابل جستجو کرده و مخاطبین به راحتی می‌توانند پست‌های شما را پیدا کنند. با این کار به خودتان لطف کرده و کار موتورهای جستجو را نیز ساده‌تر می‌کنید.