مفهوم سئو به زبان ساده : بهبود رتبه وبسایت در نتایج جستجوی گوگل
اگر شما یک وبسایت دارید یا قصد طراحی سایت دارید، ممکن است با مفهوم سئو آشنا باشید. سئو یا بهینهسازی موتورهای جستجو، یکی از مفاهیم کلیدی در دنیای وب است و برای بهبود رتبه وبسایت شما در نتایج جستجوی گوگل و دیگر موتورهای جستجو، بسیار مهم است ، مفهوم سئو به زبان ساده : مجموعهای از کارها برای بهبود رتبه وب سایت شما در نتایج جستجوی گوگل است. سایتی که روی سئو آن کار نکردهاند مثل انسانی است که تهِ چاهی تاریک گیر افتاده و هرچقدر فریاد میزند کسی صدایش را نمیشنود.
وبسایتی که در نتایج نخست یا حداقل صفحه اول نتایج جستجو دیده نمیشود دقیقاً وضعیت مشابهی با انسان گیر افتاده ته چاه دارد.
جواب دادن به سوال سئو چیست آسان است اما بدون اطلاع از نکات و روشهای آن، سئو را در ذهن شما به یک افسانه تبدیل شود. سئو اصلاً افسانه نیست. در واقع سئو اصول و تکنیکهایی است که هرکسی میتواند یاد بگیرد.
چرا سئو اهمیت دارد؟
روز به روز به تعداد کاربرانی که از طریق گوگل نیازهایشان را جست و جو میکنند، اضافه میشود. بر اساس آمار رسمی سایت گوگل روزانه بیش از 3.5 میلیارد سرچ در گوگل انجام میشود. حالا راحت میتوانیم درک کنیم که چرا بیل گیتس میگوید که:
اگر کسب و کار شما در اینترنت حضور ندارد، به زودی از صحنۀ روزگار حذف خواهید شد.
پس کاربران (مشتریان هدف شما) به گوگل اعتماد زیادی دارند. حالا اجازه دهید ادامه این بحث را با یک مثال برایتان پیش ببرم؛
تصور کنید شما یک فروشگاه اینترنتی موبایل دارید. با ابزارهای مربوط به آمار جستجوی هر عبارت در گوگل متوجه میشویم مردم با عبارتهای مختلفی روزانه حدود ۸ هزار بار برای «خرید موبایل» یا عبارتهای مشابه جستجو میکنند.
این آمار عالی است؛ یعنی ماهانه 8000 نفر قصد خرید موبایل دارند و در اینترنت به دنبال جایی برای خرید موبایل میگردند.
حالا یک سوال: شما وقتی برای چیزی در گوگل جستجو میکنید جواب سوال یا نیاز خود را کجا پیدا میکنید؟ خیلی کم پیش میآید چیزی که دنبالش هستیم را در نتایج اول یا نهایتاً در صفحه اول پیدا نکنیم.
پس اگر سایت شما در صفحات سوم، چهارم (وبالاتر) نتایج جستجو باشد، به ندرت کسی میتواند شما را پیدا کند یا اصلاً از وجود وبسایت شما مطلع شود. در حقیقت شما ۸ هزار مشتری بالقوه که مستقیما به دنبال شما بودهاند را از دست دادهاید.
تکنیکهای سئو
برای بهینهسازی وبسایت خود، میتوانید از تکنیکهای مختلفی استفاده کنید. در ادامه، به برخی از تکنیکهای سئو که میتوانید در وبسایت خود به کار بگیرید، اشاره خواهیم کرد:
- کلمات کلیدی : استفاده از کلمات کلیدی مناسب در محتوای وبسایت شما، به شما کمک میکند تا در نتایج جستجو بالاترین رتبه را بدست آورید.
- محتوای کیفی: با ارائه محتوای با کیفیت و مفید، شما میتوانید کاربران و مشتری های بیشتری به وبسایت خود جذب کنید و بازدیدکنندگان خود را رضایتمند کنید.
- لینکهای ورودی: لینکهای ورودی یا backlink ها، به شما کمک میکنند تا رتبه وبسایت خود در نتایج جستجوی گوگل و دیگر موتورهای جستجو بهبود یابد. ( بک لینک ها باعث اعتبار شما نزد موتورهای جستجوگر خواهند شد )
- سرعت بارگذاری صفحات: سرعت بارگذاری صفحات وبسایت شما، بسیار مهم است. با بهینهسازی سرعت بارگذاری صفحات، میتوانید تجربه کاربری بهتری برای بازدیدکنندگان خود فراهم کنید.
سئو فرآیندی است که به گوگل کمک میکند تا سایت شما را شناسایی کرده، زمینه فعالیت شما را بفهمد و بر اساس کلمات کلیدی مرتبط مثلا همین خرید موبایل سایت شما را در صدر نتایج جستجو نشان دهد. در حقیقت سئو به افزایش بازدید سایت شما کمک ویژهای میکند.
البته اینجا لازم است که به نکتهای اشاره کنم. درست است که گوگل یک موتور جستجو است و واژۀ موتور هیچ ویژگی انسانی را به یاد آدم نمیآورد. اما گوگل آنقدرها هم موتور نیست. یعنی آدمها نمیگذارند که موتور باشد و بر اساس فاکتورهای صرفا مکانیکی و ماشینی سایتها را رتبه بندی کند.
در حال حاضر هوش مصنوعی است که نتایج را رتبهبندی میکند. این یک خبر خوب برای آنهایی است که کارشان درست است و یک خبر بد برای آنهایی که دنبال دور زدن گوگل هستند. چرایی این حرف را در ادامه متوجه خواهید شد.
سئوی کلاه سیاه: ما تظاهر میکنیم که خیلی خوبیم!
در مقابل سئوی کلاه سفید، سئوی کلاه سیاه قرار دارد. یعنی چه؟ یعنی برعکس سئوی کلاه سفید، در سئوی کلاه سیاه سعی بر فریب موتور جستجو، سوءاستفاده از ضعفها و دور زدن قوانین آن است.
این روش سئو برعکس روش قبلی خیلی زودتر نتیجه میدهد؛ اما تاثیر آن همیشگی نیست و گوگل هم بیکار ننشسته که فریبش بدهید! گوگل مدام در حال آپدیت و ارائه الگوریتمهای جدید است و دیر یا زود میتواند دست شما را بخواند.
پس شاید چند روزی جایگاه اول گوگل را کسب کنید، اما ممکن است به همان زودی هم لو بروید و از صحنۀ وب محو شوید.
شما میتوانید با اصطلاحات مهم سئو با مطالعه این مقاله بیشتر آشنا شوید
سئوی کلاه خاکستری: ما خوبیم! ولی نه همیشه.
سئوی کلاه خاکستری به تکنیکهایی گفته میشود که قانونی و درست نیست اما طوری اجرا میشوند که گوگل متوجه نشود. به بیان دیگر سئوی کلاه خاکستری مشابه سئوی کلاه سیاه است اما نسبت به آن خطر کمتری دارد.
سئو (SEO) چه بخشهایی دارد؟
در کل کارهایی که برای سئو انجام میشود را به بخشها یا حوزههای مختلفی تقسیم میکنند. یک نوع تقسیم کار متداول، تقسیم کارهای داخل سایت و بیرون سایت و مسائل فنی سایت است. به این سه بخش کارها سئو یا بهینهسازی داخلی (On-Page SEO)، سئو یا بهینهسازی خارجی (Off-Page SEO) و سئوی تکنیکال میگویند.
سئوی داخلی سایت چیست؟
منظور از سئوی داخلی، بهینهسازی صفحات داخلی سایت برای موتورهای جستجو، با هدف رسیدن به جایگاه بالا در گوگل و افزایش ترافیک سایت است. با سئوی داخلی، موتورهای جستجو به راحتی سایت شما را پیدا کرده و میخوانند، موضوع آن را درک میکنند و اگر استاندارهای لازم را داشته باشد، آن را به عنوان یک سایت مفید برای کاربران میشناسند.
خب، برای انجام سئوی داخلی سایت دقیقاً باید چهکار کنیم؟ نظر من این است که از چک لیست جادویی سئوی داخلی استفاده کنید!
نتیجهگیری
سئو یکی از مفاهیم کلیدی در دنیای وب است و برای بهبود رتبه وبسایت شما در نتایج جستجوی گوگل و دیگر موتورهای جستجو، بسیار مهم است. با بهینهسازی وبسایت خود، میتوانید به راحتی محتوای خود را به کاربران نشان دهید و از بازدید کنندگان بیشتری بهرهمند شوید. همچنین، با بهینهسازی وبسایت خود، میتوانید به راحتی ترافیک رایگان جذب کنید و تجربه کاربری بهتری برای بازدیدکنندگان خود فراهم کنید. در نهایت، با بهینهسازی وبسایت خود، میتوانید با رقبای خود رقابت کنید و برنده شوید
در آینده بیشتر با سئو آشنا خواهیم شد…
منتظر مقالات بعدی ما در مورد سئو سایت باشید.
2 پاسخ
سلام بسیار عالی بود
فقط اگر امکانس هست بیشتر در مورد سئوی کلاه سفید توضیح بدید که چور میتونیم باهاش بهتر سایتمون رو سئو کنیم
پیشاپیش ازتون ممنون و متشکرم
سلام میتونید به قسمت سئو در سایت وب ساز اول مراجعه کنید